- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Olympic byli ze začátku dobří, ale Janda z nich udělal normalizační kapelu a už se to nedalo poslouchat. Z Dynamitu se stal hodně Vyvanulý sprej...
Ale účel to splnilo. Kdo dneska zná Flamengo a Kuře v hodinkách? Město Er od Flamenga? Svět hledačů od Synkop 61? 33 od Blue Efectu? Zrnko písku od Bohemie? Huascaran od Fermáty? Nebo třeba Krajinu Mášmarád od Collegia Musica, přestože to nazpívala Marika Gombitová? A to nemluvím o Convergenciích nebo Divergenciích... :-) Dneska už ani nikdo nezná C&K Vocal, ačkoliv jím prošly třeba normalizační hvězdičky jako Karel Zich a Petra Janů. Peter Lipa nebo Laco Deczi - zná někdo ta jména?
Kam se na tohle všechno hrabe Petr Janda. To i Slávek Janda, jeho bratr, hrál mnohem lepší muziku s Abraxasem, než celí slavní Olympici 70. a 80. let.
Teď trochu váhám - byl Zich v C&K Vocal? Určitě byl ve Spiritulal Kvintetu... Jdu hledat.
Nezažila jsem zlatá léta bigbítu, ale co se týká Petra Jandy, vždycky to byl profesionál a velmi pracovitý- nejen talentovaný- člověk náročný na profesionalitu i u druhých. Jeho dlouhodobý úspěch je naprosto zasloužený
Zrovna tak byste mohl odsoudit Rangers (Plavce) a Spirituál kvintet. Taktéž Semafor, Činoherní klub, Divadélko ve Spálené atd.
Díky nim jsme ty časy jakž-takž přestáli.
Vypadá to, že o tom víte starou belu.
Nezapomeňte, že některá dítka papalášů měla ráda bigbít a country a u tatíků si to vydupala.
No, já myslím, že třeba Spirituálové prostě uměli a žádné prominentní dítko nemuselo dupat nožkou.
My byli někdy v 80 letech na vystoupení Vojty Kiďáka Tomáška a nevím jestli on nebo konferenciér si opakovaně dělali legraci z "Malého Fojta".
Víte, Pavle, o koho šlo?
Tehdy p.Preslere nebyl jen Olympic, existovalo ještě hafo jiných beatových kapel , ale to by Vám asi obsahu blogu moc nepasovalo.
Já někdy okolo roku 1970 vezl jednu druhořadou kapelu, myslím, že se jmenovala Fontána do KV, kde hráli na plese.
P.S. Jako náctiletí jsme chodili trsat do Lucerny a tam nám vždy zazpíval Mistr. To jsme ale trsat nesměli. Pouze zbožně naslouchat.
Olympic mne nikdo moc netahl. Spis Apollo kdyz jeste hrali ve Spalene.
Ve skupině Apollobeat hráli dva mí spolužáci. Vašek a Honza.
Že vás to pořád baví patlat se v socialistické éře, o které všichni víme že to žádná sláva nebyla. Jednoduše řečeno, byly některé věci dobré a jiné, blbé, zrovna tak, jako je to dneska.
A ty dobré věci v socialistické éře byly které ?
Netuším koho byl hrobařem, ale v osmdesátkách pomohl i řadě metalových kapel, jinak jsem byl na Olympicu v životě dvakrát, dvakrát se pobavil a pokud by tohle byl největší hudební průser "komo éry" , tak to by jsme si mohli gratulovat...
Nevím, co Vás vede k tomu psát tak "rozsáhlý" článek. Stačilo napsat, že nemáte rád Olympic, resp. Jandu. Poslouchám každou sobotu v rozhlasu Jandův pořad, kde mluví "bez obalu". A to, že neměl problémy s režimem není pravda. Zákaz činnosti, lustrování textu, případný zákaz produkce té, které skladby.
Víte, ono je teď jednoduché "odsoudit" lidi za to, že "šli" s režimem. Až na výjimky v tom byli všichni. Vzepřít se měl odvahu málo kdo. Ostatně proto to trvalo čtyřicet let.
Těch čtyřicet let to trvalo proto, že ,,obr na hliněných nohou" měl ,,dosti dlouhou životnost". A teprve jeho ,,uhynutím" se to ,,konečně hlo". Bipolární svět, jehož jsme, chtě nechtě, byly jednou ze součástí, v podstatě zanikl rozpadem ,,sojuzu" a završen jeho zánik až sjednocením Německa
Hmmm, to je téma.
Po chvilce zamyšlení (víc tomu věnovat nechci) se domnívám, že Janda nemohl být hrobařem ostatních jazzmenů, neboť takovým vlivem a sílou neoplýval.
Řekl bych, že hrobařem byl režim a Janda se vezl na souhlasu komunistických papalášů stejně jako Gott, Vondráčková a další uměním se živící a do medií připuštění.
Tak. Med i bič a chléb a hry. Ač obé platí stále
Petr Janda byl pro Kájovi a jeho orchestru a jeho textařům břídil okresního formátu. Gott byl výkladní skříni komunistů. On a jeho orchestr měl diplomatické pasy. Mohl kdykoliv vycestovat na západ. Jeho textař Svoboda se v televizi v devadesátých letech chlubil, že měl za komunistů možnost odletěl do Mnichova, tam si nakoupit, třeba v zimě jahody a opět se téhož dne vrátit zpět, aniž jej někdo obtěžoval, co tam dělal.
Zapomínáte na jeden ,,detail". I kom potřebovali devizy, čili tzv.tvrdou měnu. A smlouvy např. s vydavatelstvím Polydor mezi ně patřily. A tehdejší Pragokoncert to měl na starosti- A Štaidl, Svoboda a Gotem byli ,,žádaným zbožím"