Zvláštní „demokratická“ doba. Člověk aby se bál přiznat, že volil Babiše, Zemana či Tomia.

Kdo zažil totalitu, pak ví, že měl v tehdejších tzv. demokratických volbách jedinou možnost – volit kandidáty Národní fronty. Navíc se sledovalo, kdo v těchto „volbách“ šel za plentu. 

Samozřejmě, v padesátých letech ani ta plenta nebyla, ale já ji jako prvovolič (dostal jsem za Husáka prvovoličský diplom) zažil a hned jsem za ni vlezl. Ne, nebyl jsem disident, jen jsme se v práci vsadili, kdo přinese nejvíc nevhozených volebních lístků. Volební komise sice žasla, plenta se nacházela tak daleko, že každý její člen viděl, kdo se za ní ukryje. Přinesl jsem všechny lístky, kolegové z práce ne, ale chápu je, byli starší a ta sázka mohla ohrozit jejich další život. Ten můj kupodivu ne, byť mi soused z baráku, člen volební komise, můj úlet za plentu vyčítal a prý musel kolegy přesvědčit, že jsem jen blbý a mladý a aby z toho nevyvozovali nějaké důsledky. Nevyvozovali, ale zřejmě jsem jim za to ani nestál, asi chápali to mládí a blbost.

Čas oponou mávnul, najednou přišla demokracie a za plentu se musí povinně. Je jedno, o jaké volby se jedná a nikdo údajně neví, komu jste svůj hlas vhodil. Což je dobře, ale na druhou stranu musíte tajit jak za totáče, komuže to bylo.

Představte si, že vám tady řeknu, že jsem za prezidenta volil Zemana a v parlamentních volbách to hodil Babišovi (nedejbože Okamurovi). Okamžitě bych dostal nálepku „koblihář“, rasista a příznivec Ovara. Tady mne napadá, zda jste si všimli, že urážet prezidenta republiky je vítáno téměř všemi masmédii, zatímco zpochybňování migrace znamená nálepku xenofob?

Ale o co vlastně jde. Můj přítel Dondy (Jiří Donát), už snad půl století chodí s přáteli do jisté břevnovské hospody. A zakázal jim tam politické tlachy, kvůli Zemanovi a spol. by se jinak prohádali večerem. Dondy je rozumný člověk a ví, že jestli bude prezidentem Zeman či Drahoš, u kormidla vlády Babiš, Sobotka nebo Fiala, nic se pro obyčejného člověka nezmění, jen o ta korýtka bude boj.

Když jsem zmínil korýtka, tak ještě jeden důležitý podotek, který se týká nejen ministerstev, ale i nižších útvarů. Změní se ministr, pár náměstků a vedoucích odborů, ovšem ten základ, tedy úředníci, z nichž někteří sloužili už za Husáka, zůstávají na svých místech. A o tom to je!

Blbé však je, že si lidé myslí, že svojí volbou něco změní. A ještě blbější je, když jedni urážejí druhé, že volili toho či onoho. A úplně nejblbější je, že volič Zemana či Babiše je pražskou kavárnou pasován na nesvéprávného jedince.

Z tohoto pohledu jsme nesvéprávní všichni!

 

 

Autor: Aleš Presler | sobota 30.12.2017 9:26 | karma článku: 46,46 | přečteno: 5183x