Aleš Presler

Co mi otec strkal do vaginy

1. 03. 2017 9:09:09
Za normálních okolností bych se za tento titulek styděl a zřejmě právem by byl článek odsunut z hlavní stránky tohoto blogu. Jenže tento název nese výstava, která je k vidění na nábřeží E. Beneše a Kpt. Jaroše v Praze 7.

Nejdřív si řekněme, o co vlastně se vlastně jedná, a citujme oficiální prohlášení vystavovatele: „Jde o sérii objektů vytvořených podle skutečných předmětů, fotografií a vzpomínek multimediální umělkyně a aktivistky Almy Lily Raynerové. Zobrazené předměty odkazují na dlouhodobé sexuální zneužívání, které autorka v dětství zažívala. Tento typ osobní zpovědi se v českém veřejném prostoru objevuje poprvé.“ Ač s paní Raynerovou soucítím a je mi líto, jak trpěla, přesto se mi prezentace jejích zážitků touto formou jeví přinejmenším diskutabilní. Ostatně na oficiálním webu Prahy 7 to shrnul nick rezidentka:

„Mám připomínku ke kulturnosti našeho národa! Již jsem si zvykla, že opěrná zeď nábřeží Kpt.Jaroše pod Let. plání je využívána dosti pokleslou výtvarnou tvorbou, ale to, co je tam teď, překračuje všechny meze!!! Dle mého pohledu matky dvou dětí žijící ve spokojené a úplné rodině, jde o porušení etických i estetických hodnot. Proč se musí Praha 7 prezentovat vulgárnostmi? To už by byla přijatelnější šedá a špinavá plocha. Asi jsem jediná, kdo při jízdě tramvají nehledí do mobilu, ale sleduje, co se děje kolem.“

Tady je třeba dodat, že do vaginy nebohé aktivistky (v žádném případě nechci zlehčovat její osobní tragédii) otec zasunoval holicí strojek, mýdlo, hračky atp. MČ Praha 7 má kromě tiskového mluvčího i manažerku komunikace, která na stížnost „rezidentky“ odpověděla následovně: „Vážená paní, zeď pod Letenskými sady nebo-li prostory galerie Artwall spadají pod správu Magistrátu hl. m. Prahy. Celoroční činnost galerie Artwall probíhá pod záštitou radního pro kulturu Jana Wolfa a je podpořena z grantu Magistrátu hlavního města Prahy. Organizační péči zajišťuje občanské sdružení c2c Kruh kurátorů a kritiků. Praha 7 se na výběru vystavovaných děl žádným způsobem nepodílí.“

Překvapivé je, že současný starosta Prahy 7 je člen lidové strany (volby ovšem vyhrál pod pláštíkem jakéhosi sdružení), dává najevo své náboženské cítění a distancoval se od výstavy mrtvých těl na Výstavišti, zatímco toto mu nevadí. Mně ano, ač nejsem puritán, ale řídím se zásadou odsud – posud. Ta vagina se mi zdá hodně za čarou. Takže jsem na ofiko webu Prahy 7 zareagoval následovně: „Chápu, že vedení MČ Praha 7 nemá žádné pravomoci ohledně výzdoby svého obvodu, ale nemohlo by na magistrát v rámci genderu zatlačit, aby příští produkce byla provedena pod názvem ,Co mi matka nacpala do zadnice ́? Nemohla by se tato výstava stát putovní a vyzdobit jí předsálí mateřských i základních škol?“

Co dodat? Zdá se mi, že tento způsob prezentace zneužívaných dětí je poněkud nešťastný a název „výstavy o vaginách“ nechutný. Třeba se mýlím. Uvítám vaše názory na tuto causu.

Autor: Aleš Presler | karma: 41.46 | přečteno: 4175 ×
Poslední články autora